Ik vind het toch gek staan, zo’n okseltatoeage.
  • Bij festivals is hij anders helemaal de bom.
En dan die fietsketting om zijn nek.
  • Je moet er doorheen kijken, mam. Sexyer ga ik ze niet krijgen.

Er doorheen kijken. Je ziet je dochter natuurlijk het liefst uitermate gelukkig. Maar waarom dan met zo’n rare hippie? Had ze niet wat verder kunnen kijken? Een wat degelijker type. Saaier. Die kun je altijd nog kneden.

Er doorheen kijken. Dat is natuurlijk dé uitspraak in makelaarsland. Een bouwval? Daar moet je doorheen kijken, joh! Met wat fantasie wordt een kolenschuur een kasteel. Die drukke weg een dynamische omgeving en de postzegeltuin een pittoresk binnenplaatsje.

Ja, ja.

 

Houten ganzen

Maar ons brein heeft twijfels. We zijn visueel ingesteld en hebben moeite om die vertaalslag te maken. Als vastgoedstyliste ben ik me daar zeer van bewust. Niet iedereen associeert een vensterbank met houten ganzen direct met gezelligheid. Of vindt een Live love laugh tekst op de muur inspirerend. Jouw persoonlijkheid en smaak straalt door in de inrichting. Laat me je interieur zien en ik vertel je wie je bent, zeg maar!

En als je dolgraag je huis wil verkopen, wil ik dat je je persoonlijke smaak even opzij zet.

 

Grijze muizen interieur

Wie de eerste de beste meubelhuurzaak opzoekt ziet het direct: saai, saaier, saaist. Matte, neutrale kleuren en eenvoudige vormgeving. Een grijze muizen interieur. Het is niet mooi, het is niet lelijk.

Er is gewoon niets aan.

En dat is nou precies nodig om mensen ‘ergens doorheen’ te laten kijken. Sterker, dan hoeven ze nergens doorheen te kijken.

 

Hè bah, wat zet je nou neer?

Ik pas de huur van meubels toe bij de leegstaande woningen die bij de makelaar in de etalage hangen. Een aangeklede woning verkoopt een stuk beter. Onlangs kreeg ik weer een stylingopdracht om een leegstaande woning aan de man te brengen. Ik koos zorgvuldig stijlvol en neutraal huurmateriaal. Uiterst tevreden bekeek ik het resultaat. Tot de dame des huizes binnenkwam. “Wacht even. Wat is dit?”, vroeg ze verbaasd en holde naar zolder. “Ik heb nog wat fleurige kussentjes en wat van die windlichten. Dat maakt het toch veel gezelliger”, riep ze. Met gevaarlijk veel spullen stommelde ze de trap weer af. “En deze rieten mand, kom maar, dan zet ik die in de wc met wat boekjes. Dat zie je toch weleens?” Driftig sleepte ze vervolgens een gehuurde vintage boekenkist weg.

Meubelhuur, vastgoedstyling, doorheen

 

De verkoop van de woning als hoofddoel

Als vastgoedstyliste snap ik haar, maar steek ik hier dus een stokje voor. Ik verplaats me in de potentiële koper. Dát is degene die je aan wilt spreken. En dat kan feitelijk iedereen zijn. De styling moet dus bij een brede doelgroep passen. Eigentijds, rustig en neutraal. Zonder smaakgevoelige bijzaken.

Wie weleens in woninginrichtingszaken kijkt ziet hetzelfde. Die zijn ook best zielloos. Maar wel zo ingericht dat jij de ruimte in je hoofd hebt om er jouw twist aan te geven. Niet gehinderd door de smaak of eigenzinnigheid van een ander. En zo werk ik als vastgoedstyliste bij lege woningen die verkocht moeten worden.

Omdat een té frivole inrichting is als de gevreesde schoonzoon met okseltatoeage. Je krijgt er de kriebels van.

 

Huize Kruijssen Vastgoedpresentatie

Giselle Kruijssen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *